De ce iau foc autobuzele Otokar: Peste 30.000 de defecțiuni tehnice și probleme grave de fiabilitate

Autobuzele turcești Otokar, achiziționate în timpul mandatului Gabrielei Firea, ridică tot mai multe semne de întrebare. Deși sunt vehicule noi, în garanție, numărul incidentelor și defecțiunilor raportate este alarmant. Recent, un alt autobuz Otokar a luat foc într-un depou din București, iar sindicaliștii din cadrul STB trag un nou semnal de alarmă.
Un nou incendiu la un autobuz Otokar
Joi, în Autobaza Nordului din București, un autobuz Otokar a fost cuprins de flăcări. Din fericire, nu au existat victime, iar echipele de pompieri și șoferii STB au intervenit rapid. STB a anunțat constituirea unei comisii tehnice mixte, formată din specialiști ai companiei și ai producătorului turc, care va analiza cauzele incidentului.
Ce spun sindicaliștii STB despre problemele tehnice
Valer Ciobănescu, președintele Sindicatului Transpublic, susține că problemele la autobuzele Otokar sunt multiple și frecvente. Potrivit acestuia, întreținerile sunt făcute superficial, iar defecțiunile apar în special în zona motorului.
„Se pare că sunt probleme în zona motorului, unde sunt scurgeri de ulei și combustibil. Uleiul și motorina ajung în zona eșapamentului încins, ceea ce duce la izbucnirea incendiilor”, a explicat Ciobănescu.
În plus, el atrage atenția asupra imposibilității STB de a interveni, întrucât vehiculele sunt în garanție, iar reparațiile pot fi efectuate doar de producător.
Probleme și la instalațiile electrice
Un șofer STB a povestit că a avut o experiență similară cu un autobuz Otokar, din care a început să iasă fum de la tabloul electric. Din fericire, incidentul s-a petrecut chiar în momentul în care vehiculul se retrăgea în depou, evitându-se astfel un pericol major.
„Părerea mea este că sunt mult mai multe astfel de incidente, dar nu se știe de ele”, a declarat șoferul.
30.000 de defecțiuni în doar câțiva ani
Conform datelor oficiale, între 1 decembrie 2018 și 28 februarie 2023, au fost raportate nu mai puțin de 26.035 de defecțiuni tehnice la autobuzele Otokar. Între timp, alte incidente au avut loc în decembrie 2023 și februarie 2025, toate cu același numitor comun: autobuze Otokar care iau foc.
Garanție generoasă, rezultate slabe
În ciuda contractului care prevedea o garanție de minimum 4 ani sau 240.000 de kilometri, autobuzele Otokar se confruntă cu numeroase defecțiuni. Producătorul ar trebui să asigure și mentenanța acestor vehicule, însă sindicaliștii susțin că întreținerile sunt „făcute de mântuială”.
Concluzie: merită riscul?
Primăria Capitalei a plătit circa 90 de milioane de euro pentru cele 400 de autobuze Otokar. Totuși, siguranța pasagerilor și fiabilitatea acestor vehicule sunt puse sub semnul întrebării. În lipsa unei intervenții ferme, astfel de incidente riscă să devină normă, nu excepție.
sursa foto: gandul.ro
